Khamis, 11 September 2014

throwback

Mengimbau sejarah ketika aku SPM masa itu adalah mas, waktu dan saat paling sakit dan sadis yang aku pernah lalui. Biarlah benda itu sekali sahaja berlaku dalam hidup aku. Saat tiada teman dan kawan apatah lagi sahabat memang sakit nak melalui lebih-lebih lagi ketika dalam perjuangan. Bila difikir-fikirkan mungkin ia satu kifarah buat aku, bila di ingat-ingatkan kembali aku melaui benda yang serupa ketika aku UPSR dan PMR. Kadang-kadang aku terpaksa mengemis kasih rakan-rakan untuk menemani aku dan berjuang bersama aku. Aku berharap jangan lah berulang lagi biar sekali sahaja berlaku dalam hidup aku. Aku dah lah tidak mempunyai mak dan ayah. Selalunya aku kuat dan nampak kuat kadang-kadang jiwa aku runtuh, aku memerlukan mereka untuk meluahkan perasaan. Sebab itu juga aku selalu berdoa mempunyai seseorang yang penting untuk mengantikan semua tempat kosong itu. Aku tak sanggup hidup bersendirian di dunia walaupun ada masanya kita perlu sendiri untuk mengadap tuhan. Ya Allah aku mengharap ada manusia memandang aku, bukan untuk di bangga-banggakan cukup untuk menghargai kebaikan aku bukan untuk mempergunkan kebodohan aku untuk kepentingan diri mereka. Bukan sentiasa memandang dan meniti di bibir mereka tentang kekurangan aku dan membuat aku sunyi dan bertambah jatuh. Buat aku kufur nikmat.

Fynn Jamal - Tahu


Dan kau tanya dalam diam
Dengan mata kau biar pejam
Bagaimana mampu wujud sunyi
Diriuh engkau berdiri
Satu persatu hilang ertinya
Berdikit-dikit menyesak dada
Mahu kau lari dan bersembunyi
Tapi mana kau harus pergi

Haus.. tak terpuas lautan
Lapar tak terkenyangkan
Kau tahu namun tak kau akukan

Kau selongkar bumi langit petala
Sedang jawabnya lama kau ada
Maka perlu apa kau bongkar gali
Kalau cuma diletak tepi

Sayu.. tak terjelas fikiran
Rebah tak tersambutkan
Kau tahu namun tak kau akukan

Apa kau cari yang sebetul betulnya
Lama mana begini
Bertelanjang jiwanya
Apa kau cari yang sesungguh sungguhnya
Malam siang berganti
Jawabnya tetap sama

Apa kau cari yang sebetul betulnya
Lama mana begini
Bertelanjang jiwanya
Apa kau nanti yang sesungguh sungguhnya
Malam siang berganti
Jawabnya tetap sama

Sayu.. tak terjelas fikiran
Rebah tak tersambutkan
Kau tahu kau sayu
Kau rindu sama Tuhan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan