Khamis, 9 April 2020

Pengajaran dan pengalaman

7 Februari 2020 adalah hari aku ambik kereta baru model Persona facelift. 6 April 2020 accident nasiblah tak teruk dan hodoh sikit je.

Kita tunjuk lah kereta kita kat tempat kejadian. 

Tak tahulah nak lebel mangsa ke apa. 

Tempat kejadian, line biru tu lalu aku, bulatan merah tu arah budak tu datang. 

6 April 2020

Haritu aku nak keluar sangat, dah empat hari aku nak keluar tapi hati aku tak sedap sebab takut kena tahan dengan polis tengah pkp (perintah kawalan pergerakan) kan. Aku tanya lah cik jah Nurul boleh keluar tak tapi takut. Pastu cik kah cakap lah keluar je la bukan ada polis pon. Tempat kitaorang ni bersih lagi tak ada kes covid lagi. Ehh tu kampung kitaorang je rupanya kampung sebelah dah redzone. 

Dah cik jah kata okey aku pun keluarlah, sebenarnya aku keluar nak cari skincare serumlah senang, pastu nak beli mandian lux yang aku suka sangat pastu nak beli bahan-bahan merepeklah macam cream cheese macam tu. 

Aku naik kereta macam tak sedap hati sangat, otak pun tak tahu fikir apa baca doa naik kenderaan dengan zikir anjang ajar tu sampai dua kali. 

Sepanjang perjalanan tak jadi apa-apa pon, cuma sampai je tempat tu masa nak belok aku pandang kon yang ada tampal notis. Lepas tu belok la, aku memang dah masuk simpang dan aku slow sebab ada bumper kot aku dengan orang hon pastu berdentum. Terus aku rasa apa benda ni blank cuak semua ada.

Aku keluar dari kereta terus abang yang nak keluar dari aeon big tu pon keluar dari kereta dia cakap terus buat report je lah kat balai polis trafik, nak cerita dengan budak moto ni leceh. Aku confirm balik tanya abang tu dia suruh aku ambik no plat moto tu, tu sebab aku ada gambar moto budak tu. 

Guard aeon big tu datang soh alihkan kereta, kereta-kereta belakang aku pon marah soh ketepi sebab dorang nak masuk. Errrrrgghhh. Aku gerak masuk kawasan parking tapi tak masuk parking pon aku just parking tepi sebab nak tenangkan hati. 

Member budak foodpanda, rider foodpanda tu jugak dok kalut, budak foodpanda tu tanya nak sattle macam mana, moto dia tu. Aku cakap sattle balai je lah tu pun sebab abg tu suruh buat macam tu. Pastu member budak tu cakap jumpa kat balai haji sirat tu. Aku tak tahu budak food panda 2 orang tu buat apa terhegeh-hegeh sangat aku gerak gi balai tu dulu, nak sampai balai baru aku teringat lesen dengan ic dalam pouch bag, aku terus balik umah ambik lesen dengan ic. 

Sampai rumah aku terfikir nak bagitahu ke tak kat cik jah, tapi aku cakap gak aku accident dan aku terus gi balai tu. Sampai kat balai tu nak buat report gak dia tengah buat report pegawai tu soh aku gi balai polis trafik. Abang tu cakap kat jalan hj husin, polis tu cakap kat ipd klang utara. Dah aku confius last sekalibaku gi kat Sungai Kapar Indah jugak. Buatnya aku gi kat Klang naya kena tahan je. 

Masa report tu ada dua, first polis perempuan taip report lepas tu kena masuk dalam jumpa satu lagi pegawai. Dia tunjuk map tanya aku kena kat mana semua. Lepas tu cakap aku kena saman. Huh senang macam tu je. Dia ada soh pegawai lain ambik gambar pastu dah. 

Bila aku bincang-bincang dengan kawan aku, dengan cousin aku semua aku boleh di kira tak bersalah sebab aku dah masuk dah dia langgar bahagian belakang kalau aku betul-betul salah mungkin budak tu langgar bahagian depan atau tengah. 

Tapi aku bersyukurlah kalau kena tengah atau depan lagi buruk kereta aku nak repairpon aduhhh walaupun pakai insurans. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan